Виховання у вірі дорослих має свої особливості, адже стосується людей, найбільше сконцентрованих на своєму актуальному станові, проблемах і вимогах. Власне тому катехиза для дорослих має бути дуже уважною до вимог і умов сучасного світу дорослої особи. Водночас ті, до кого ця катехиза звернена, мають розуміти власну відповідальність за зростання у вірі і необхідність жити нею не з огляду на традицію чи соціальну приналежність, а з власного свідомого вибору.
Успішність та результативність катехитичного служіння для дорослих великою мірою визначається готовністю катехитів брати до уваги актуальний стан і вимоги дорослих у світлі Христової благовісти. Поєднавши сучасні виклики і потреби катехизації дорослих з існуючими напрацюваннями у цій галузі, катехити спільними зусиллями здатні забезпечити добрий розвиток цієї важливої душпастирської місії Церкви.
Усіх зацікавлених глибшим аналізом основ катехизи для дорослих пропонуємо ознайомитися з статтею д-ра Ростислава Шемечко «Основи катехизи для дорослих». На основі аналізу наукових праць провідного експерта у галузі катехизації дорослих Еміліо Альберіча, д-р Шемечко доводить необхідність створювати власну модель катехизації дорослих як відповідь на очікування людей нашого часу у світлі вчення Церкви.
До головних вимог катехизи для дорослих автор зараховує:
- розуміння суті християнської благовісти (не пасивно повторювати християнський досвід, а представляти його зрозумілим і живим у сучасній культурі);
- близькість проповіді до життя (Добра Новина має бути пов’язана з реальними проблемами дорослої людини, щоб поглиблення віри йшло в парі зі зрозумінням її власного життя і власної ситуації);
- ознайомлення з новітньою богословською і біблійною думкою (без інфантильного стилю переказу, надмірної догматичності і некритичності щодо правди);
- діалог між вірою і культурою (де віра є переконливою відповіддю на очікування сучасного дорослого).
Автор наголошує на тому, що катехиза для дорослих повинна неодмінно враховувати:
- Важливість мотивації (це найважливіший фактор у процесі навчання, адже дорослий братиме участь у катехизі тільки тоді, коли бачитиме її необхідність, значимість, а також користь від неї).
- Потребу пропозиції різних катехитичних моделей навчання (різноплановість умов сучасного життя вимагає застосовувати різні форми катехизи для різних етапів життя сучасної людини).
- Особу дорослого та його стиль навчання (катехит повинен зважати на фізичні і психічні особливості дорослої особи та притаманні цьому періоду етапи розвитку особи)
Оскільки катехиза – це перш за все комунікативний процес, окремо варто згадати «про важливість передавання християнської віри відповідно до способу спілкування сучасних людей». Ці слова з Послання Синоду Єпископів УГКЦ 2018 року «Боже слово і катехизація» звертають увагу на якість і багатогранність комунікативного процесу катехизації дорослих. Про це також говорить д-р Шемечко, заохочуючи «по новому оцінити багатство таких форм, як розповідь, символ, мистецтво, образ і особисте свідчення віри», а також наголошуючи «на змістовому багатстві нашої ікони, глибокій символіці храму та педагогіці літургійного року, які можуть і мають стати джерелом і змістом» виховання у вірі дорослих.
Пропонуємо ознайомитися з іншими матеріалами на тему катехизації дорослих:
- Божі Заповіді і Євангельські блаженства. Катехуменат і катехизація дорослих в УГКЦ.3 – Львів: Свічадо, 2016. – 160 с.
- Навернення до Бога. Духовний супровід особи. Матеріали конференції. – Львів: Папуга, 2015. – 104 с.
- Євангелізація (передкатехуменат). Катехуменат для дорослих в УГКЦ.1 – Львів: Колесо, 2015. – 48 с.
- Програма катехуменату для дорослих в УГКЦ. – Львів, ПКК, 2014. – 82 с.
- Євангелізація і катехизація дорослих в УГКЦ: виклики і перспективи: Матеріали конференції. – Львів, 2009. – 79 с.
- Іван Павло ІІ. Catechesi Tradendae: Апостольське поучення про катехизу в наш час. – Львів: Свічадо, 2008. – 80 с.
- Загальний катехитичний довідник. – Львів: Свічадо, 1999. – 300 с., п.174.
Підготувала Юлія Козіброда