Владика Давид Мотюк, єпископ Едмонтонської єпархії у Канаді та Голова Патріаршої катехитичної комісії УГКЦ, провадить серію катехитичних наук «Молитва з іконами — вікна у небо. Роздуми про зростання у нашій дружбі з Христом». Пропонуємо друковану версію (укр мовою) та відео (англ. мовою) першої катехизи!

Молитва з іконами

Вікна в небо

Роздуми владики Давида Мотюка про зростання в нашій дружбі з Христом

Січень 2024 року

Хрещення нашого Господа і життя в Трійці

Минулого року в серії щомісячних роздумів про Євхаристію ми наново відкрили і відновили нашу любов до Святого Причастя — Тіла і Крові Ісуса.

Цього року приєднуйтесь до ще однієї серії щомісячних роздумів на тему «Молитва перед іконами — вікнами в небо», оскільки ми прагнемо зростати в нашій дружбі з Христом.

Ікони — це богослов’я в кольорі, де Бог наближається до нас, а ми наближаємося до Бога. Ікони — це Вікна в Небо, через які ми вдивляємося, відчуваючи Божу любов, милосердя і прощення. А ще ікони — це Святі Двері, через які обіймаються Божественне і людське.

Розпочинаємо наш цикл роздумами над описаними в Біблії подіями Хрещення Господнього, що відображені в кольорі на однойменній іконі.

Свято Хрещення Господнього, або Богоявлення, вшановує хрещення Ісуса Христа в річці Йордан, яке здійснив Іван Хреститель. У Східних християнських церквах відзначається 6 січня, а в Римо-Католицькій Церкві та інших — у першу неділю після Богоявлення Господнього (6 січня).

Святе Письмо розповідає нам, що публічне служіння Ісуса починається з його хрещення. Серед натовпу Ісус підходить до Івана і просить охреститися. Чистий і невинний від усіх гріхів, а отже, без сорому Адама, Христос, Новий Адам, зійшов у водяний гріб, щоб ознаменувати своє майбутнє сходження у темряву смерті і перебування у гробі, провіщаючи своє воскресіння на третій день.

Під час хрещення Ісуса Пресвята Трійця об’являється, як ми дізнаємося з нашого Катехизму: «Поклоніння Трійці було об’явлене; голос Отця засвідчив Тебе, назвавши Тебе улюбленим Сином, а Дух у вигляді голуба підтвердив достовірність цього слова». Голос Отця — це голос Бога Отця, а Дух у вигляді голуба — це Святий Дух, який сходить на Христа, відкриваючи Його як Сина Божого. З цієї причини церковна традиція називає хрещення Ісуса Христа Богоявленням, що означає божественне об’явлення» (Христос — наша Пасха, Катехизм Української Католицької Церкви, № 197).

Хрещення. Хрещення нашого Господа. Наше хрещення.

Ми були охрещені в життя в Трійці. Формула, якою нас хрестили, була такою: «Хрещується раб Божий [твоє ім’я] в ім’я Отця, і Сина, і Святого Духа». Хрещення — це наше входження в життя в Трійці.

На іконі Андрія Рубльова «Трійця» життя в Трійці стає зрозумілішим. На іконі зображені три особи — це три ангели, які відвідали Авраама біля дуба Мамврійського (Буття 18, 1–8). З точки зору Трійці, вони представляють, зліва направо, Бога Отця, Бога Сина і Бога Святого Духа. Вони сидять за столом любові, перебуваючи в глибокому спілкуванні та бесіді, що є вираженням духовної єдності, миру, злагоди, взаємної любові та смирення.

Написано багато книг, які пояснюють значення ікони. Перш за все, ікона Трійці — це запрошення до життя в Трійці. Якщо уважно придивитися до ікони, то можна уявити собі обриси чаші, що утворюється між Богом Отцем і Богом Святим Духом, з основою чаші на дні столу, і з Ісусом, Богом Сином, що сидить ніби в самій чаші. Чаша нагадує нам про Чашу Євхаристії, яка містить Ісуса, Його Тіло і Кров, запропоновані нам на Божественній Літургії. І зауважте, що навколо Столу Любові є місце для нас з вами, щоб увійти в Причастя Чаші і Трійці, саме запрошення до життя в Трійці. Як це круто!

Але життя в Трійці починається з хрещення, нашого хрещення, і перша публічна поява нашого Господа відбувається під час хрещення з дуже поважної причини.

Хрещення — це символ смерті і воскресіння. Христос прийшов на землю, щоб померти і воскреснути.

Хрещення — це символ покаяння у гріхах та їх прощення. Христос прийшов як Агнець Божий, який бере на себе гріх світу, щоб забрати його.

Хрещення — це символ освячення. Христос прийшов, щоб освятити все творіння.

А також хрещення — це символ радикального оновлення. Коли людина охрещується, старе закінчується і приходить нове. Христос з’явився на землі, щоб покласти край усьому і зробити все новим.

Хрещення, таким чином, містить у символі всю таємницю Христа, всю мету його приходу.

Святкуючи свято Хрещення Господнього, згадаймо про наше власне хрещення.

Церква навчає нас, що «Святе Хрещення є основою всього християнського життя, воротами до життя в Дусі та дверима, які відкривають доступ до інших таїнств. Через хрещення ми звільняємося від гріха і відроджуємося як сини і дочки Божі; ми стаємо членами Христа, включаємося в Церкву і стаємо співучасниками церковної місії» (Катехизм Католицької Церкви, № 1213).»Усі ви, що в Христа охрестилися, у Христа зодягнулися, Алилуя».

Нехай свято Хрещення Господнього разом з об’явленням Пресвятої Трійці та нашим хрещенням довершить розбудову Царства Божого, його оновлення та освячення. І нехай воно зробить усе наше християнське життя безперервним Богоявленням, об’явленням світла Божої слави.

Молитва з іконами. Вікна в небо. Зростання в дружбі з Христом.

† Давид Мотюк,
єпарх Едмонтонський