Владика Богдан Дзюрах
На вістку мудреців зі Сходу про те, що вони бачили на небі ясну зорю новонародженого “юдейського царя”, “цар Ірод стривожився і ввесь Єрусалим з ним”» (Мт. 2, 3).
Папа Венедикт XVI зауважував, що Ірод мав усі підстави тривожитися і непокоїтися, бо довідався про таємничого претендента на свій трон. А ось згадка про те, що тривога охопила «увесь Єрусалим», є менш зрозумілою. У цьому збентеженні і перелякові Єрусалиму біблісти вбачають випередження події царського в’їзду Ісуса до міста напередодні Його страстей, про який євангелист Матей говорить, що «все місто заметушилося і схвилювалося» (див. Мт. 21, 10).
Так, вже у подіях Христового Різдва таємничим чином чути відгомін страждань Страсного тижня. До цього додається ще назва, яку вживають мудреці зі Сходу, – «юдейський цар». Ця назва не є типовою для юдейської традиції, де радше говорили б про «царя Ізраїля». Її вжили волхви, і вона знову буде згадана наприкінці Євангелій, коли Пилат накаже написати на табличці на хресті «Ісус Назарянин Цар Юдейський». Так вже тепер поєднуються ці дві спасенні і нерозривно пов’язані між собою дійсності: Різдво Христове і Його спасенні страсті.
До цього можемо додати ще інші елементи, які ми зауважуємо на східних іконах Різдва Христового: Дитя лежить у яслах, які нагадують труну; у темному гроті, подібному до гробу, висіченого у скелі; сповите в пелюшки на кшталт того, як сповивають тіло померлої людини перед похованням…
Господь приходить «до своїх», але свої Його не прийняли (див. Йо. 1, 11), і цією ворожістю позначене усе земне життя Ісуса.
У цьому факті можна побачити подвійну науку для нас, Христових учнів.
По-перше, варто пам’ятати, що всюди там, де наближується святість, Божа любов, глибока віра, – відразу «мобілізуються» супротивні сили, які намагаються чинити відчайдушний спротив змінам, які приносить зі собою Божий Дух. Серце Ірода було опановане владолюбством і гординею; серця духовної еліти повні марнославства, честолюбства, заздрощів і лицемірства; а переважна більшість мешканців Єрусалиму, ймовірно, піддалася демонам опортунізму, байдужости, пристосуванства. Усі ці демони, без сумніву, відчували наближення Святого, тому бентежили свої жертви, спонукаючи їх до опору, до деструктивних дій, апогеєм яких стане розп’яття на Голготі.
Упродовж усієї історії Христові учні не раз відчуватимуть на собі приховану або й відверту ненависть і несприйняття з боку свого оточення, іноді навіть найближчих, рідних чи друзів, коли захочуть справді бути послідовними і витривалими у своїй вірі. Не треба цьому дивуватися, бо так поводилися з нашим Господом, а Боже слово нас навчає, що «слуга не більший від пана свого. Переслідували мене – переслідуватимуть і вас» (Йо. 15, 20), та й «усі, що побожно хочуть жити у Христі Ісусі, будуть переслідувані» (2 Тим. 3, 12) і що «ліпше, – коли така вже воля Божа, – страждати, робивши добро, ніж зло творивши» (1 П. 3, 17).
Але і наше власне серце іноді може бути «збентеженим Єрусалимом», занепокоєним із приводу наближення Христа. Чому? Бо Божий прихід часто порушує нашу зручну і вигідну сіру буденність, до якої ми звикаємо і вже не хочемо та не очікуємо жодних змін. А особливо, коли ці зміни вимагатимуть від нас якоїсь особистої жертви, зусилля, праці над собою.
Неспокій і тривога, які зароджують у серці, можуть бути ще й іншим важливим симптомом, а саме – ознакою того, що в серці вгніздився якийсь прихований ідол, якому ми служимо, у рабстві якого перебуваємо. Очевидно, Бог й ідол у серці людини не можуть вжитися – раніше чи пізніше хтось один мусить відійти. В таких обставинах нам слід подякувати Богові за це збентеження, бо через нього Він кличе нас до покаяння і навернення, а разом з цим дає обітницю спасення.
Молитва. Господи Ісусе Христе, Боже мій і Царю мій! Дай мені бути Твоїм вірним учнем і не бентежитися з приводу реакції мого оточення на Твою приязнь і Твою присутність у моєму житті. Навчи мене з любов’ю і терпеливістю зносити всі впокорення і насмішки, яких я зазнаватиму через мою віру. Навчи молитися за тих, хто переслідує мене і чинити добро тим, хто мене ненавидить. Не допусти, щоб щось чи хтось віддалив мене від Тебе, очисти моє серце від усіх ідолів і пристрастей, зробивши з нього тихі й затишні ясла, де Ти в мені народишся і перебуватимеш зі мною завжди. Амінь.
Друковане видання: Єпископ Богдан Дзюрах, Назустріч Різдву Христовому, вид. Свічадо, Львів 2022, стор. 63-66.