«Дививсь я – аж доки не були поставлені престоли, і не засів Ветхий днями. Одіж на ньому, немов сніг, була біла; волосся на голові у нього, немов чиста вовна; престол його, як полум’я вогненне; колеса його, як вогонь палючий. Ріка вогненна розливалась, виходила з-поперед нього. Тисячі тисяч йому служили, і силенна безліч перед ним стояла. Суд засів, і розгорнуто книги», – це пророче видіння пророка Даниїла прозвучало на початку загальної аудієнції в середу, 17 серпня 2022 року.
Розпочинаючи своє чергове повчання, присвячене старості, Папа Франциск нагадав, що схоже видіння повторюється на початку Книги Одкровення з посиланням на Воскреслого Христа, Який закликає візіонера: «Не бійся: я – перший і останній, і живий; і стався мертвий, і от – я живий навіки». «У цьому сплетенні символів присутній аспект, який, можливо, допомагає нам краще зрозуміти зв’язок цієї теофанії, тобто, явління Бога, з циклом життя, з історичним часом, з пануванням Бога над створеним світом», – сказав Святіший Отець, зазначаючи, що цей аспект якраз стосується старості.
Новий і давній як вічність
Папа зауважив, що видіння Даниїла передає враження сили, благородства та краси Ветхого днями. Але особливою рисою є білосніжне волосся. Найпоширеніший біблійний термін на позначення старого чоловіка походить від слова «борода». Білосніжна борода є «давнім символом тривалого часу, незапам’ятного минулого, вічного існування». Образ Бога як старця з білою бородою, за словами Святішого Отця, «не є нісенітним символом, але благородним, а навіть ніжним біблійним образом». І на цей образ Ветхого днями з Книги Даниїла накладається Постать з Книги Одкровення, немовби говорячи, що Він є «таким старим як усе людство, навіть більше», Він є «стародавнім і новим, як Божа вічність».
Діти – безперервний Божий дар
У цьому контексті Папа Франциск згадав про те, що в східних Церквах свято Стрітення Господнього є одним із дванадцяти великих свят літургійного року. Воно оспівує зустріч між людством, представленим старими Симеоном і Анною, та Христом, відвічним Сином Божим, Який став людиною. Візантійська літургія вкладає в уста Симеона молитву: «Це той, хто народився з Діви; це той, хто від Бога – Бог Слово, що задля нас прийняв тіло і спас людину». Літургія далі закликає: «Нехай відчиняться сьогодні небесні брами, бо безпочаткове Отцеве Слово, не залишаючи свого Божества, як людина приймає нині початок, що підпадає літам і, як сорокаденне дитятко, добровільно приноситься Матір’ю Дівою у храм законний. Старець приймає його на свої руки». Як зауважив Святіший Отець, ці слова не тільки виражають визнання віри перших чотирьох Вселенських Соборів, які є священними для всіх Церков. Жест Симеона, за його словами, є «найпрекраснішою іконою особливого покликання старості», яким є «представляти дітей, які приходять на світ, як безперервний Божий дар, знаючи, що одним із них є Син, народжений у самому ж Бозі перед усіма віками».