Боже милосердя
Провідна думка: «Бог є любов» (1 Йо 4, 8).
Зацікавлення
Катехит показує учасникам зображення ребусу.
• Що зашифроване під цим зображенням?
Учасники відгадують.
Катехит допомагає: це – милосердя.
Інтерактивна вправа 1
Метод: 2х4х8.
Катехит: Ісус Христос закликає нас: «Будьте милосердні, як і Отець ваш милосердний» (Лк 6, 36).
Питання для обговорення:
• Що таке милосердя?
Учасники об’єднуються у групи по 2 особи. Групи сідають у різних частинах кімнати і обговорюють відповідь на поставлене питання: «Що таке милосердя?»
Учасники об’єднуються у групи по 4 особи. Групи сідають у різних частинах кімнати і обговорюють відповідь на те саме питання: «Що таке милосердя?»
Учасники об’єднуються у групи по 8 осіб. Групи сідають у різних частинах кімнати і обговорюють відповідь на те саме питання: «Що таке милосердя?»
Представлення результатів праці
Питання для обговорення:
• Що нового відкрили для себе під час виконання вправи?
• Які цікаві думки зауважили?
Підсумок
Катехит:
Латинською мовою милосердя — misericordia. Це слово походить від miser (нестача, потреба) і cor/cordis (серце) та дослівно означає «серце, солідарне з тими, хто перебуває в потребі». Милосердя ототожнюється з чуйністю, пробаченням.
Для ізраїльтян поняття милосердя походить із поєднання двох напрямів мислення: співчуття і вірності. А саме слово, що його позначає, перекладається не тільки як милосердя, милість, але також чуйність, співчуття, ласкавість, доброта, ласка, дар Божий.
Милосердя — це співпереживання, емпатія, чуйність, турбота, любов. Це допомога, яка походить із вірності й виявляється у конкретних вчинках.
Питання для обговорення:
- Що ви знаєте про Бога?
- Які Його прикмети, характеристики, риси ви знаєте?
Інтерактивна вправа 2
Метод: вільне крісло
Матеріали: 5 крісел, аркуш А3, аркуші А4, маркер, фломастери, паперова малярська стрічка.
Вступ: Люди часто виявляють милосердя до своїх ближніх.
Питання для обговорення:
• Чому люди роблять діла милосердя?
Катехит пише маркером на аркуші А3 великими літерами: «Чому люди роблять діла милосердя?» і прикріплює аркуш на стіні за допомогою паперової малярської стрічки.
Далі пише великими літерами на трьох аркушах А4 по одній відповіді на поставлене питання (наприклад: «Щоб звернути на себе увагу», «З жалю до страждаючих», «Бо так заведено», «Інше». Відтак кладе чотири аркуші з написами у різних кутах кімнати. Учасники збираються навколо тих аркушів, які найбільше відповідають їхній точці зору і формулюють аргументи в підтримку такої позиції.
Учасники, які вибрали аркуш «Інше», мають сформулювати відповідь групи на це запитання і написати її на аркуші.
Катехит ставить посеред кімнати 5 крісел, прикріплює до них аркуші з відповідями на питання. Далі запрошує сісти на відповідні крісла по одному представнику з кожної групи. Інші учасники стають позаду крісла (група підтримки). Одне крісло залишається вільним — на нього сідатимуть учасники, котрі захочуть узяти участь у дискусії.
Представники груп дискутують між собою. Після виступу представника групи інші учасники цієї групи можуть сісти на вільне крісло і доповнити його аргументи, або наводити аргументи проти висловлювань представників інших груп (кожен повинен мати можливість висловитися).
Учасники, котрі змінили свою точку зору, переходять до іншої групи.
Підсумок
Катехит робить підсумок дискусії, узагальнюючи думки і аргументи, які прозвучали від учасників. Зокрема додає наступне:
Милосердя — це діяльне прагнення допомогти тому, хто має в цьому потребу. Це вияв любові до потребуючого. Милість серця — це серце, яке любить. Наш Бог є Господом милосердя (пор. Мудр. 9, 1). Бог є чуйним до людських бід. Він — «Бог і Отець Господа нашого Ісуса Христа, Отець усякого милосердя» (пор. 2 Кор. 1, 3). Звертаємося до Нього: “Господи, помилуй”, що означає “змилосердися”.
Підсумок заняття
Милосердя — це вияв любові до потребуючих. Люди, наслідуючи Бога, також повинні виявляти милосердя до своїх ближніх.
Милосердя — це паспорт Бога. Бог діє з любові — чинить милосердя. «Бог є любов» (1 Йо. 4, 8). «Ми любимо, бо він перший полюбив нас. Коли хтось каже: «Я люблю Бога», а ненавидить брата свого, той не правдомовець. Бо хто не любить брата свого, якого бачить, той не може любити Бога, якого він не бачить. І таку ми заповідь одержали
від нього: «Хто любить Бога, той нехай любить і брата свого» (1 Йо. 4, 19-21).
Молитва
Читання Святого Письма (1 Йо. 4, 5-18)
Святий апостол Йоан пише:
“Ми – від Бога. Хто знає Бога, слухає нас; хто ж не від Бога, не слухає нас. З цього спізнаємо дух правди й дух омани. Любі, любім один одного, бо любов від Бога, і кожен, хто любить, народився від Бога і знає Бога. Хто не любить, той не спізнав Бога, бо Бог – любов. Цим виявилася до нас любов Божа, що Бог свого єдинородного Сина послав у світ, щоб ми жили через нього. Любов же полягає не в тому, що ми полюбили Бога, а що він полюбив нас і послав Сина свого – примирення за гріхи наші. Любі, коли Бог так полюбив нас, то й ми повинні один одного любити. Бога ніхто ніколи не бачив. Коли ми любимо один одного, то Бог у нас перебуває, і його любов у нас досконала. Що ми перебуваємо в ньому, і він у нас, ми пізнаємо з того, що він дав нам від Духа свого. І ми бачили і свідчимо, що Отець послав Сина – Спаса світу. Хто визнає, що Ісус – Син Божий, Бог у тому перебуває, і він у Бозі. Ми пізнали й увірували в ту любов, яку Бог до нас має. Бог є любов, і хто перебуває в любові, той перебуває в Бозі, і Бог перебуває в ньому. Любов у нас звершується в тому, що ми маємо довір’я в день суду, бо як він є, так і ми в цьому світі. Страху нема в любові, а, навпаки, досконала любов проганяє геть страх, бо страх має в собі кару, а хто боїться, той недосконалий у любові”
Слава Отцю, і Сину, і Святому Духові, i нині, і повсякчас, і на віки вічні. Амінь.
Заняття взято
з незначними змінами з методички:
Дорогою милосердя. Методичні матеріали
для проведення тематичних зустрічей про діла милосердя
/ Н. Дуда, с. Л. Цюпа, А. Козіброда – Львів: Колесо, 2016 – 116 с.