13. Ірод хоче вбити Христа 31-35
31. Якраз тієї хвилини підійшли деякі фарисеї і сказали йому: “Вийди і йди звідси, бо Ірод хоче тебе вбити.” 32. Він же сказав їм: “Ідіть і скажіть тому лисові: Ось виганяю бісів і роблю оздоровлення сьогодні й завтра, третього ж дня скінчуся. 33. Однак сьогодні, завтра й ще наступного дня я мушу простувати далі, бо не годиться, щоб пророк загинув поза Єрусалимом. 34. Єрусалиме, Єрусалиме, що вбиваєш пророків і каменуеш посланних до тебе! Скільки разів я хотів зібрати твоїх дітей, немов квочка свій виводок під крила, – та ви не захотіли! 35. Ось дім ваш лишається вам (пустий). Кажу вам: Ви не побачите мене, аж поки не настане день, коли ви скажете: Благословен той, що приходить в ім’я Господнє!”
КОМЕНТАР
НЕМОВ КВОЧКА
13,31– 35
Цілий розділ 13 є богослов’ям часу та історії: він починається з убивства галилеїв і завершується вбивством Галилеянина, який зазнає насильства через нереалізоване братерство. Орел стає «квочкою»: це найбільш смиренний і найгарніший образ Господа.
Цей уривок містить пересторогу з вуст фарисеїв (вв. 31– 32), приховане передвіщення Ісусової смерті та пророче оплакування Ісусом долі Єрусалима.
в. 31 підійшли деякі фарисеї. Тут фарисеї (пор. «Засоби для розуміння» в Лк 5,17) здаються прихильними до Ісуса (можна ще пригадати, як вони його запрошували до столу, в Лк 7,36; 11,37; 14,1).
– Вийди і йди звідси. Але ж Ісус вже на шляху до Єрусалима!
– Ірод хоче тебе вбити. Мова про Ірода Антипу (пор. «Засоби для розуміння» в Лк 3,1). Усунувши Хрестителя (Лк 3,19– 20; 9,9), він тепер хоче, аби не мати проблем з римлянами, позбутися й Ісуса (пор. Лк 23,6– 12; Ді 4,27).
в. 32 Ідіть і скажіть тому лисові. Ісус вживає різкий епітет: Ірод не є сильним і небезпечним, як лев, а хитрим і підступним — по суті слабким, — як нечиста тварина.
– Ось виганяю бісів і роблю оздоровлення сьогодні й завтра (пор. в. 33). Ісус заспокоює Ірода, він не намагається з ним конкурувати. Він прийшов служити людині, звільняючи її від зла внутрішнього (бісів) і зовнішнього (недуг).
– третього ж дня скінчуся. У значенні: «Моя справа буде закінчена», «Я досягну своєї мети». І лише тоді настане «його година» (Лк 22,53). Пор. Йо 7,30; 8,20.
в. 33 Однак сьогодні, завтра й ще наступного дня. У біблійній мові (пор. Вих 19,10– 11; Ос 6,2) цей вислів може означати короткий період часу чи, радше, підказує, що через певний час станеться неочікувана зміна. Третій день (в. 32б) є найвищою мірою днем спасіння, а в християнському спомині днем воскресіння і прослави Ісуса (RF, c. 1133).
– я мушу. Мова не про моральний обов’язок, а про божественну необхідність. Це сповнення Божої обітниці, яка не може не сповнитися. Пор. «Засоби для розуміння» в Лк 4,43.
Маневр фарисеїв, що має на меті зупинити чи відхилити шлях Ісуса, суперечить рішенню, зісланому згори. Пор. епізод дорогою до Емауса в Лк 24,26: «Хіба не треба було Христові так страждати?..».
– не годиться, щоб пророк загинув поза Єрусалимом. Приховане передвіщення страстей і смерті, що порівнюється зі смертю пророків. Більш виразні передвіщення містяться в Лк 9,22.44 і 18,31– 33. Для Луки Єрусалим є «місцем сповнення».
в. 34 Єрусалиме, Єрусалиме (= Мт 23,37– 39). Пор. Єр 6,8; 13,27; 15,5; Лк 19,41; 23,28.
– що вбиваєш пророків і каменуеш посланних до тебе! (пор. 1 Цар 18,4.13; 19,10.14; 2 Хр 24,21; Неєм 9,26; Єр 2,30; 26,23; Лк 11,47– 51; Ді 7,52; 1 Сол 2,15).
– Скільки разів я хотів зібрати твоїх дітей, немов квочка свій виводок під крила (пор. Втор 32,11; Рут 2,12; Пс 17,8; 36,8; 57,2; 61,5; 63,8; 91,4; Іс 31,5). В юдаїзмі мовиться про «крила šekináh», захисну хмару, яка представляє Божу присутність.
– та ви не захотіли! Це не констатація факту, а звинувачення!
в. 35 Ось дім ваш лишається вам (пустий). Пор. 1 Цар 9,7– 8; Пс 69,26; Єр 12,7; 22,5.
– Благословен той, що приходить в ім’я Господнє! (Лк 19,38; Мт 21,9; 23,39; Мр 11,9). Месіанський оклик, взятий з Пс 118,26. Пор. «Засоби для розуміння» в Лк 19,38. Щодо вислову той, що приходить («грядущий») пор. «Засоби для розуміння» в Лк 7,19.
Пізніше, в Лк 19,41– 44, Ісус плакатиме над Єрусалимом: «Якби й ти цього дня зрозуміло те, що веде до миру!… і не зоставлять у тебе каменя на камені — за те, що ти не зрозуміло часу твоїх відвідин». Пор. Лк 20,17; Ді 4,11– 12.
Паралельні місця: Мт 23,37– 39
ПСАЛОМ 96-97
96. (95) Хваліте Господа, Царя всієї землі
1. Співайте Господеві нову пісню, співайте Господеві, уся земле! 2. Співайте Господеві, благословіть його ім’я; звіщайте день-у-день його спасіння. 3. Повідайте між племенами його славу, між усіма народами його діла предивні. 4. Бо Господь великий і вельми достойний слави, страшний над усіма богами. 5. Бо всі боги поган – кумири, Господь же створив небо. 6. Велич і краса перед обличчям у нього, сила й слава в його святині. 7. Воздайте Господеві, сім’ї народів, воздайте Господеві славу й силу. 8. Воздайте Господеві славу його імени: принесіть дари й увійдіть у його двори. 9. Вклонітеся Господеві у пишних шатах тремтіть перед ним, уся земле! 10. Скажіть між народами: «Господь царює!» Світ стоїть твердо, не похитнеться Він судить народи справедливо. 11. Радується небо, і земля хай веселиться, нехай заграє море і його повнота. 12. Поле й усе що на ньому, хай веселяться; тоді всі дерева в діброві радісно співатимуть 13. перед Господом; бо він прихо дить, приходить він судити землю і судитиме по справедливості всесвіт, і по своїй вірності народи.
97. (96) Опис судного дня
1. Господь царює, земля хай веселиться, хай радується островів велика сила! 2. Хмара й темрява навколо нього; правда й справедливість – підвалини його престолу. 3. Вогонь іде поперед ним, палить його ворогів навкруги. 4. Його блискавки освітлюють усесвіт; земля те бачить і стрясається. 5. Гори, як віск, тануть перед Господом, перед Господом усієї землі. 6. Небо звіщає його справедливість, і всі народи бачать його славу. 7. Стидом хай укриються усі, що служать ідолам різьбленим, що хваляться пустими бовванами; вклоніться йому, усі боги! 8. Почувши це, Сіон радіє, і веселяться усі міста Юди заради судів твоїх, Господи. 9. Бо ти, Господи, величний над усею землею; вознісся єси вельми над усіма богами. 10. О ви, що любите Господа, ненавидьте зло! Він зберігає душі своїх вірних, з рук грішників їх визволяє. 11. Над праведником сходить світло над щирим серцем – радість. 12. Радуйтеся, праведні у Господі, і прославляйте його святе ім’я.